A Mercedes gyárhoz kötődő utas- és áruforgalom mellett egyéb áruszállító járatok is Kecskemétre érkezhetnének, sőt, diszkont járatokat is átvenne a jövőben kettős szerepet betöltő repülőtér Budapesttől, de az iparághoz kapcsolódó vállalkozások (pl. légijármű-javítás, -festés) is működhetnek majd a jelenlegi katonai bázis területén.
A Honvédelmi Minisztérium tájékoztatása szerint az infrastrukturális beruházások mellett az Európai Unió szabályainak és előírásainak adoptálása is kulcsfontosságú.
A polgári terminál kialakítása – a Modern városok program részeként – a civil üzemeltető feladata, de ez a katonai bázis működését semmilyen formában nem befolyásolja – közölte a tárca sajtóosztálya.
A kecskeméti légibázis polgári hasznosításának terve nem új keletű: 2016-ban a miniszterelnök azt mondta, hogy egy polgári célokat szolgáló, új futópályát építenének a repülőtérre. Egy évvel később arról érkeztek hírek, hogy 2017-ben 2,69 milliárd forintot, idén pedig további 2,86 milliárdot biztosít a kormány a kecskeméti repülőtéren a polgári célú fejlesztésre és egyes katonai funkciók áttelepítésére.
A polgári üzemeltetéshez szükséges beruházások között szerepel a polgári utasforgalmi terminál, cargo/teheráru raktár kialakítása, üzemanyag-tárolók létesítése, valamint a közműhálózat fejlesztése és biztonsági kommunikációs rendszerek kiépítése is.
Mit jelent ez a sok szép szakkifejezés a gyakorlatban?
A lakosság joggal aggódhat, hogy egy polgári repülőtér magasabb zajterhelést is jelent, mint az eddig megszokott.
Maradjunk a realitások talaján! A fejlesztések, beruházások után továbbra sem repülhetünk Kecskemétről Párizsba, nem kell tartanunk több száz utas szállítására alkalmas Airbus és Boeing gépek érkezésétől.
A kecskeméti polgári repülőtér nem nemzetközi repülőtér szerepét tölti majd be, csak kisebb szállítógépek landolására számíthatunk.
A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy amikor a Mercedes-Benzhez, vagy más jelentősebb gyárhoz érkeznek a külföldi vezetők az 5-10 fős kisgépükkel, Kecskeméten landolhatnak és nem kell hosszasan kocsikázniuk, míg a Liszt Ferenc repülőtérről elérik a kívánt úticélt.
Szintén gyakori lehet a kisebb teherrakományok (300-500 kg) érkezése Kecskemétre, de a lakosság számára ez sem lesz érzékelhető.
forrás: Magyar Idők, airportal.hu, kép: freepik